Monday, November 19, 2012

Boikot boikot boikot..

Perang di Gaza meletus lagi. Bising lar balik laman social dalam bab Boikot - memboikot nie. Adat lar kan. Benda  tengah panas.

2 3 minggu lepas ko makan BigMac siap pos dekat FB, Instag, Twitter sambil berkata. My Fav meal, Best In The World. Makan honey star Nestle siap celup dalam susu kemain sedapnya. Shampoo mau layan Loreal jer, kononnya shampoo lain tak kene dengan rambut. Gugur lar jadah lar.

Bermula minggu lepas, kejadian pengebomman di Palestin malam Maal Hijrah hari tue. Ko pos plak Boikot , wei boikot. Boikot MCD. Makan mcd di serupa makan daging saudara islam kita di gaza. Boikot, Loreal, Boikot Nestle, Boikot Starbuck, Boikot Bla Bla bla...

Kalau nak boikot, FACEBOOK pun tersenarai milik ISRAEL jugak. Tapi hari - hari, setiap jam kau bukak.

Mana satu ko sokong nie. Kalau nak boikot, kasi betul skit istilah boikot tue. Bukan hangat - hangat taik ayam. Perang kat Palestin tue memang tak pernah pun berakhir. Dorang masin belum aman. Anak - anak kecik, bangun pagi masih mengigil ketakutan lagi. Masih ada nyawa terkorban, masih tersimpan bom simpanan oleh pihak Israel. Masih ada lagi muslihat barat kaburkan mata kita dengan janji itu ini.

Minggu nie up cerita Pelestin ko mula status boikot. Minggu depan berita di TV senyap. Ko start buat gathering support MCD. Apa cer beb.


*****************
I do, setiap pagi. nampak orang pos gambar perang kat Gaza. Buat aku tak lalu nak makan. Mata pedih serupa ada habuk. Gigi rasa ngilu nampak luka. Hati rasa berdebar. Tak tahu bagaimana kita orang biasa dapat membantu. 

Kalau boleh, nak hantar diri sendiri. Berjuang sama. Bukan jihat yang di cari. Tapi kemanusiaan. 



AMAN PALESTIN BERHAD
Bank Islam 12029010047880
MayBank 562263010787 
Bank Muamalat 12070005133717


Jangan hanya membatu, dan kasihan. Jika tak mampu dari segi wang ringgit, doakan pun dah cukup. 
Tak payah nak propa sangat BOIKOT sana sini. Tapi do nothing for help. 



1 comment:

saifudin said...

salam super sahabat,
tetap semangat dan sukses selalu ya
ditunggu kunjungan baliknya :)